fbpx

Bergen Lufthavn

Da arkitekten designet den nye terminalen ved Bergen Lufthavn, ønsket de sammen med Avinor å gjøre køen ved bagasjekarusellene til en positiv opplevelse. Løsningen ble lys.

Prosjektinfo
Kunde/prosjektnavnBergen Lufthavn – Flesland
År utført2016 / 2017
OppdragsgiverAvinor
ArkitektNordic Office of Archtecture
Rådgivende ingeniør elektronikkIngeniør Per Rasmussen AS
Installatør
Ansvarlig hos SMLStåle Andersen og Roar Back

Kan køen ved bagasjekarusellene bli en positiv opplevelse for de reisende?

 

Hvor irriterende er det ikke å vente på at bagasjen skal komme i en trang, litt dårlig belyst ankomstshall. Når bagasjen først kommer ser du ikke hva som er din og hva som er naboens koffert? Alle ser jo nesten helt like ut!

Da arkitekten designet den nye terminalen ved Bergen Lufthavn, ønsket de sammen med Avinor å gjøre køen ved bagasjekarusellene til en positiv opplevelse. Løsningen ble lys. Ved å nesten speile fotavtrykket til bagasjekarusellene med en lysflåte hengende fra taket, har vi skapt et rent og minimalistisk uttrykk som et nesten banalt formsvar på en problemstilling. Arkitekturen i terminalen er preget av enkle og rene designlinjer. Dette er også tatt opp i designet av lysflåten. Intensjonen var å lage en lysende flåte, så sømløs og jevnt belyst som mulig. Det er den lysende flaten som skal tre frem ikke omrammingen. I tillegg til å lyse opp bagasjebåndet, er det også opplys som lyser opp himlingen over. Dette bidrar til den generelle belysningen i rommet, men gir også flåten ytterligere preg av å sveve i rommet.

Fakta om løsningen

Løsningen består av en ekstruderte aluminiumsprofiler i ramme, med en oppspent duk.

Størrelse på flåten er 30,5 x 7,5 meter – i alt er det 6 lysflåter og totalt 456 meter med lys.

Få opphengspunkter. Kun 14 stk., som bidrar til et svevende uttrykk.

Bredden på lysflåten er 7,5 meter. Dette henger sammen med bagasjebåndet under, men er også koordinert med bygningens sprinkleranlegg. En bredere konstruksjon ville vært i konflikt med dette anlegget.

Produktets tekniske kvalitet

Det er benyttet kjente produksjonsmetoder, men på en ny måte. Sluttresultatet gir en estetisk flott løsning som passer med arkitekturen ellers, samtidig som den gir en svært god effekt i form av godt lys både opp og ned. Produktet holder en svært høy kvalitet, og har også en svært høy teknisk kvalitet om man ser på lysmengde sett opp mot løsning.

Det er benyttet to lag med duk av flere grunner. To lag sørger for et jevnt lys hvor man ikke ser lyskilden, man oppfatter det som én flate med lys.

To lag med duk gjør også at man ikke ser skitt eller fluer i form av mørke flekker i en ellers hvit opplyst flate.

Vi mener dette er en ny metode som er både oppfinnsomt og smart.

Universell utforming

En av hensiktene bak lysflåtene er nettopp å bidra til et brukervennlig miljø rundt bagasjekarusellene. Lysflåtene er jo ikke noe man kan røre, og belysningen styres sentralt, men belysningen bidrar til et universelt utformet miljø som er til glede for alle brukere. Det er også mulig å bruke belysningen til å markere når et bagasjebånd starter, ved å justere styrken på belysningen

Opplys: Led: 4000K / 80 CRI

Nedlys: Led: 4000K / 90 CRI – 500 lux på båndet

Duk under nedlys: Det er lagt 2 lag med duk for å sikre jevnt lys. Duker er: Polaris oppå Polaris Barrisol

Belysning på Bergen Lufthavn
Belysning på Bergen Lufthavn
Belysning på Bergen Lufthavn
Belysning på Bergen Lufthavn


Kontaktpersoner

Roar Back, teknisk support i SML Lighting
Teknisk support

Roar Back

Tore Nistad, utviklings- og kontraktsansvarlig i SML Lighting
Prosjekt- og salgsleder

Tore Nistad

Teknisk support

Roar Back

Teknisk support. Back Office
Utdannelse: Elektro- sterkstrøm
Spisskompetanse: Dokumentasjon

Prosjekt- og salgsleder

Tore Nistad

Utdannelse: Elektroingeniør. Godkjent belysningsplanlegger.
Segment: Kontor- og forretningsbygg. Offentlige bygg. Utendørsbelysning

Relaterte prosjekter

Sunnmøre Museum

Belysning på kunst i galleri

Fineart Oslo

Munchmuseet fasade

Munchmuseet